خوابیدن روی زمین برای کمردرد خوب است یا بد؟ ترفند‌های مفید و کاربردی برای تمیزکردن و مراقبت از وسایل چوبی هشدار فرماندار طرقبه-شاندیز به گردشگران برای احتمال وقوع سیلاب (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتباط جالب ایجاد نفخ با کمبود یک ویتامین خواص ویژه موز سیاه شده که نمی‌دانستید اعزام بیش از ۸۷ هزار زائر سرزمین وحی از ۲۱ فرودگاه کشور توضیحات جدید وزیر کار درباره حقوق بازنشستگان و اصلاح حقوق کارگران (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی نابارورند | حرارت موبایل یکی از عوامل ناباروری در مردان اهدای عضو بیمار مرگ مغزی به سه بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارس، پلنگ باغ وحش مشهد به دلیل شکستگی دست چپ همچنان تحت درمان است زیاد عرق می‌کنید؟ شاید یکی از این بیماری‌ها را دارید از کنار این علائم ساده نگذرید | ۳ نشانه هشداردهنده که ممکن است خطرآفرین باشند صدور مجوز واردات تجهیزات و داروهای ایثارگران با ارز ترجیحی ۸۷ هزار زائر خانه خدا از ۲۱ فرودگاه کشور به سرزمین وحی اعزام خواهند شد
سرخط خبرها

گزارشی از دریافت هزینه اضافه داروخانه‌ها برای تأیید نسخه‌ها

  • کد خبر: ۷۷۲۰۹
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
گزارشی از دریافت هزینه اضافه داروخانه‌ها برای تأیید نسخه‌ها
شهروندان از پرداخت هزینه ۵۱۵۰ تومانی بابت ثبت دارو در داروخانه‌ها انتقاد دارند اما مسئولان دریافت این هزینه بابت نسخه‌نویسی الکترونیکی را قانونی اعلام می‌کنند.

تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ کرونا درکنار زیان‌ها و آسیب‌های همه‌جانبه‌ای که به مردم رساند، بهانه خوبی شد تا روند سنتی و ساده بسیاری از مراحل اداری، شکل پیشرفته و الکترونیکی به خود بگیرد تا شهروندان را کمتر در مسیر رفت وآمد به اداره‌های شلوغ قرار دهد. یکی از سازمان‌های سنتی بیمه‌ها بودند که بیماران را برای تمدید دفترچه و انجام روند کار در صف‌های طولانی ساعت‌ها منتظر می‌گذاشتند.

 

خبر تمدید خودبه خود دفترچه‌های بیمه بدون نیاز به حضور در اداره‌های بیمه و سپس الکترونیکی‌شدن صدور نسخه پزشکان و دریافت دارو اگرچه در چنین شرایطی اجتناب ناپذیر و مؤثر به نظر می‌آمد، باعث سرگردانی و ایجاد پرسش‌های فراوان برای شهروندان شد، به‌طوری‌که هرروز با مشکلی روبه رو می‌شوند. یکی از این مشکلات افزوده‌شدن مبلغی به فیش داروخانه است که با عنوان «تأیید اینترنتی» از بیماران دریافت می‌شود، اما بیماران دلیل پرداخت و قانونی بودن آن را نمی‌دانند.

حذف دفترچه و اتلاف وقت بیمار

از ابتدای اسفند پارسال که صدور دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی متوقف شد و بیمه شدگان تأمین اجتماعی برای مراجعه به پزشک و دریافت دارو، باید از شماره‌ملی استفاده می‌کردند، دلایل متعددی همچون سرعت ضعیف اینترنت، نبود زیرساخت‌های کافی و مشوق برای پزشکان و داروخانه‌هایی که از نسخه الکترونیک استفاده می‌کنند، موجب اتلاف وقت شد و گلایه بسیاری از مردم، پزشکان و مسئولان داروخانه‌ها را درپی داشت.


به تازگی بیماران هنگام دریافت نسخه، مبلغی را روی فیش خود مشاهده می‌کنند که علت پرداخت آن را نمی‌دانند، زیرا دراین باره توضیحی به آن‌ها ارائه نمی‌شود. یکی از شهروندان با قراردادن فیش خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشته است: بعد از مراجعه به داروخانه اعتبار بیمه شما در سامانه تأمین اجتماعی کنترل می‌شود. همین کار ساده مبلغ ۵۱۵۰ تومان برای بیمار فاکتور می‌شود؛ برای هر نسخه و برای هر مراجعه. چه درآمدی و چه تأمین اجتماعی.
موارد اعتراضی دیگری هم در شبکه‌های مجازی دراین باره و حذف مبالغ آمده است که نگرانی از افزایش هزینه برای بیماران را درپی داشته است، به ویژه بیمارانی که به‌علت بیماری مزمن ناگزیر به مراجعه مداوم به پزشک و تهیه دائمی دارو هستند.


آن سوی حذف فیزیکی دفترچه‌های بیمه، داروخانه‌ها هستند که معتقدند اجرای این طرح هزینه‌های بیمه‌ها را کاهش داده است و آن را به داروخانه‌ها تحمیل می‌کند. یکی از دلایل تصمیم حذف روند کاغذی دفترچه‌های بیمه، صرفه جویی در کاغذ اعلام شده است، درحالی که داروخانه‌ها برای سندسازی مجبور به چاپ آن هستند تا دراختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرد. در کنار آن باید یک رسید کاغذی هم به بیمار بدهند. اعتراض داروسازان این است که دربرابر این افزایش هزینه و خدمت داروخانه‌ها هیچ مشوقی همچون رایگان بودن اینترنت یا سهمیه حداقلی کاغذ به آن‌ها داده نشده است.

دریافت هزینه قانونی است

دکتر محمدرضا افخمی، دبیر انجمن داروسازان استان در گفتگو با شهرآرانیوز، دریافت هزینه بابت نسخه‌نویسی الکترونیکی را قانونی اعلام می‌کند و می‌گوید: داروخانه‌ها بسته به مبلغ نسخه، حداکثر مبلغ ۳۵۰۰ تومان را از بیمار دریافت می‌کنند و برای افزایش این مبلغ تا سقف ۵۱۵۰ تومان منتظر مصوبه هیئت وزیران هستیم.
به گفته او این مبلغ با عنوان «ثبت نسخه الکترونیک» و با تأیید مدیر کل بیمه سلامت گرفته می‌شود و همه داروخانه‌ها مجاز به دریافت آن شده اند. افخمی ادامه می‌دهد: این مبلغ به نوعی هزینه استحقاق سنجی است، زیرا همه فرایند الکترونیکی شده است و به طور مشخص هزینه‌ای را به داروخانه‌ها تحمیل می‌کند و این مبلغ جبران آن هزینه هاست.


مهدی رضایی، معاون سازمان بیمه سلامت نیز درباره هزینه اضافه دریافتی ازسوی داروخانه‌ها پیش از این گفته بود: براساس تبصره۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۰ تعرفه‌ای برای داروخانه‌هایی تعریف شده است که نسخه را از نیمه الکترونیک به صورت الکترونیک می‌پیچند که مبلغ آن ۵۱۵۰ تومان است؛ این تبصره ازسوی وزیر بهداشت ابلاغ شده است و این تعرفه پس از تصویب هیئت وزیران به عنوان ارائه خدمات الکترونیک برای هر نسخه اعمال می‌شود.


با این توضیحات در شرایط کنونی، بیمه شدگان چاره‌ای جز پرداختن چنین مبالغی حتی پیش از تصویب هیئت وزیران ندارند و این طور به نظر می‌رسد که در تصویب و اجرای قوانین، سود و زیان همه دستگاه‌ها اعمال می‌شود، جز توانایی مالی مردم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->